Facebook
Logo [Forssan Mykkäelokuvafestivaalit 2018]

Kari Glödstaf

 
 

Blogi

10.04.2018

Kohti syksyä II


Olen usein todennut, että elokuvista kirjoittavat kriitikot ja historioitsijat ovat verrattomassa asemassa vaikkapa taidenäyttelyistä, teatterista tai konserteista kirjoittaviin tahoihin, sillä usein ei tarvitse kuin kädenojennus tai pari hiiren klikkausta, niin paluu kaivatun elokuvan pariin on mahdollista. Itse teen varsinaisia uudelleenarviointeja todella harvoin, mutta palaan sen sijaan tiettyjen teosten maailmaan aina kun keksin niistä jotain kirjoitettavaa. Näin tein myös tänä talvena, kun suunnittelimme tulevan syksyn ohjelmistoa. 

Sain Thomas H. Incen  Civilizationin (1916) käsiini verrattain myöhään, vasta kaikkien D. W. Griffithin ja King Vidorin suurelokuvien jälkeen. En oikein tiennyt tuolloin mitä odottaa, sillä elokuvasta ei puhuta saati kirjoiteta lähellekään yhtä paljon kuin vaikkapa samoihin aikoihin valmistuneista Kansakunnan synnystä (1915) tai Suvaitsemattomuudesta (1916). Pian ymmärsin miksi: Civilization vaikutti erittäin lapselliselta teokselta em. mammuttien rinnalla ja herätti ihmetystä, kuinka niinkin arvostettu tekijä kuin Ince oli saattanut päästää käsistään moisen latteuden. Myöhemmin selvisi, että tänä päivänä saatavilla oleva versio on koostettu uudelleen 1930-luvulla, mutta se ei muuttanut mielipidettä mitenkään. 

Civilization tuli uudelleen ajankohtaiseksi tämän vuoden festivaalien myötä – eihän sotaelokuvakavalkadia voi yksinkertaisesti koostaa ilman Incen pasifistista teosta. Niinpä kaivoin vanhan videokasetin kaapista ja heittäydyin mukaan sotaan, jota sen enempää Ince kuin muutkaan elokuvaa tehneet tahot eivät olleet vielä kokeneet. Se ei kuitenkaan estänyt heitä luomasta komeaa spektaakkelia, jossa etenkin rintamajaksot edustivat aikakautensa parasta osaamista. 

Eniten elokuvassa häiritsi – ja häiritsee edelleen – rauhansanoman toteuttaminen. Muistan ensi katsomalla ihmetelleeni, kuinka Ince saattoi käyttää niinkin laimeaa vertauskuvaa rauhalle ja anteeksiannolle kuin mitä Kristus-hahmo on? En edelleenkään niele pureskelematta tätä ratkaisua, mutta nyt jo enemmän perspektiiviä saaneena minun on huomattavasti helpompi hyväksyä Incen näkemys, sillä mikäpä muu olisi yhtä universaali ja helposti ymmärrettävissä oleva symboli tähän tilanteeseen kuin Kristus? 

Thomas H. Incen Civilization on hyvä esimerkki siitä, että elokuvat on edelleen osattava sopeuttaa aikakauteensa, muuten niiden katsominen voi olla yllättävän vaikeaa. Niiden pariin kannattaa myös palata uudelleen, mikäli vain mahdollista – yksinkertaisestakin elokuvasta voi löytää katselukertojen myötä paljon uusia asioita. 

Kari Glödstaf

8.4.2018

 

 

 

Lipunmyynti

Infopiste ja lipunmyynti sijaitsevat teltassa Keskuskadulla Elävienkuvien teatterin yhteydessä. Sähköinen lipunmyynti toimii osoitteessa: elavienkuvienteatteri.fi. Lippuja voi ostaa myös ennakkoon Elävienkuvien teatterista.

 
login Synergia Foxy